iQ Games - Παιχνίδια Ευφυίας
















Τα Public σε συνεργασία με την
Gordon Hellas, τον διεθνώς αναγνωρι-
σμένο οργανισμό που εστιάζει στην βελτίωση
των ανθρώπινων σχέσεων, προτείνουν ένα νέο, και-
νοτόμο τρόπο επιλογής παιχνιδιών βάσει των πολλα-
πλών ευφυϊών που μπορεί να καλλιεργήσει το παιδί μέσα
από κάθε παιχνίδι. Σύμφωνα με τη θεωρία του ψυχολόγου Dr.
Howard Gardner, κάθε άτομο διαθέτει 8 ανεξάρτητους και
στενά συνδεδεμένους τύπους ευφυΐας. Οι 8 αυτοί τύποι ευφυΐας συνδυάζονται σε κάθε άτομο με μοναδικό τρόπο,
αναδεικνύοντας τα ιδιαίτερα ταλέντα και τις ικανότητές μας σε διαφορετικούς τομείς. Όλοι ανεξαιρέτως ενυπάρχουν
σε κάθε παιδί και είναι σημαντική η αρμονική τους
ενίσχυση, προκειμένου το παιδί να αποκτή-
σει πολύπλευρη προσωπικότητα.
Gordon Hellas, τον διεθνώς αναγνωρι-
σμένο οργανισμό που εστιάζει στην βελτίωση
των ανθρώπινων σχέσεων, προτείνουν ένα νέο, και-
νοτόμο τρόπο επιλογής παιχνιδιών βάσει των πολλα-
πλών ευφυϊών που μπορεί να καλλιεργήσει το παιδί μέσα
από κάθε παιχνίδι. Σύμφωνα με τη θεωρία του ψυχολόγου Dr.
Howard Gardner, κάθε άτομο διαθέτει 8 ανεξάρτητους και
στενά συνδεδεμένους τύπους ευφυΐας. Οι 8 αυτοί τύποι ευφυΐας συνδυάζονται σε κάθε άτομο με μοναδικό τρόπο,
αναδεικνύοντας τα ιδιαίτερα ταλέντα και τις ικανότητές μας σε διαφορετικούς τομείς. Όλοι ανεξαιρέτως ενυπάρχουν
σε κάθε παιδί και είναι σημαντική η αρμονική τους
ενίσχυση, προκειμένου το παιδί να αποκτή-
σει πολύπλευρη προσωπικότητα.
περιβαλλοντική
ευφυΐα
ευφυΐα
Είναι η ικανότητα των παιδιών και των ενηλίκων
να διακρίνουν τα διαφορετικά στοιχεία της φύσης,
όπως φυτά, ζώα, ακόμα και καιρικά φαινόμενα.
Το παιδί με υψηλή περιβαλλοντική ευφυΐα εμφανίζει με-
γαλύτερο ενδιαφέρον σε δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα σε εξωτερικούς χώρους ή τη φύση, ενώ δε διστάζει να παίζει με το χώμα και άλλα φυσικά υλικά. Επιπλέον, παρα-
τηρεί και κατανοεί καλύτερα τις μεταβολές των καιρικών φαινομένων.
Στις αστικές κοινωνίες η περιβαλλοντική ευφυΐα των παιδιών μπορεί να μένει απαρατήρητη, καθώς δεν παρουσιάζονται αρκετές ευκαιρίες ή δυνατότητες να αλληλεπιδράσει το
παιδί με στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος. Ωστόσο,
φαίνεται πως η περιβαλλοντική ευφυΐα είναι νευρολο-
γικά εγγεγραμμένη και κρίσιμη για την εξελικτική επιβίωση του ανθρώπου στο περιβάλλον του,
ακόμα και το τεχνητό.
δες παιχνίδια που ενισχύουν τηννα διακρίνουν τα διαφορετικά στοιχεία της φύσης,
όπως φυτά, ζώα, ακόμα και καιρικά φαινόμενα.
Το παιδί με υψηλή περιβαλλοντική ευφυΐα εμφανίζει με-
γαλύτερο ενδιαφέρον σε δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα σε εξωτερικούς χώρους ή τη φύση, ενώ δε διστάζει να παίζει με το χώμα και άλλα φυσικά υλικά. Επιπλέον, παρα-
τηρεί και κατανοεί καλύτερα τις μεταβολές των καιρικών φαινομένων.
Στις αστικές κοινωνίες η περιβαλλοντική ευφυΐα των παιδιών μπορεί να μένει απαρατήρητη, καθώς δεν παρουσιάζονται αρκετές ευκαιρίες ή δυνατότητες να αλληλεπιδράσει το
παιδί με στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος. Ωστόσο,
φαίνεται πως η περιβαλλοντική ευφυΐα είναι νευρολο-
γικά εγγεγραμμένη και κρίσιμη για την εξελικτική επιβίωση του ανθρώπου στο περιβάλλον του,
ακόμα και το τεχνητό.
περιβαλλοντική ευφυϊα >
διαπροσωπική
ευφυΐα
ευφυΐα
Η διαπροσωπική ευφυΐα είναι η ικανότητα να αναγνω-
ρίζουμε, να παρατηρούμε και να κατανοούμε διαφοροποι-
ήσεις στις διαθέσεις, τις επιθυμίες, τα κίνητρα και τις προ-
θέσεις των άλλων.
Κατά την παιδική ηλικία, βοηθά το άτομο να διακρίνει τους γύρω του, να αντιλαμβάνεται τις διαθέσεις τους καθώς αυτές μπορεί να αλλάζουν, να είναι πιο συενργατικό.
Σε πιο εξελιγμένο επίπεδο είναι η ικανότητα ενός ενήλικα να «διαβάζει» τις επιθυμίες και τις προθέσεις των άλλων ακόμα και αν αυτές παραμένουν κρυμμένες. Η κατάκτηση της διαπροσωπικής ευφυΐας γίνεται σταδιακά καθώς μεγαλώνουμε.
δες παιχνίδια που ενισχύουν τηνρίζουμε, να παρατηρούμε και να κατανοούμε διαφοροποι-
ήσεις στις διαθέσεις, τις επιθυμίες, τα κίνητρα και τις προ-
θέσεις των άλλων.
Κατά την παιδική ηλικία, βοηθά το άτομο να διακρίνει τους γύρω του, να αντιλαμβάνεται τις διαθέσεις τους καθώς αυτές μπορεί να αλλάζουν, να είναι πιο συενργατικό.
Σε πιο εξελιγμένο επίπεδο είναι η ικανότητα ενός ενήλικα να «διαβάζει» τις επιθυμίες και τις προθέσεις των άλλων ακόμα και αν αυτές παραμένουν κρυμμένες. Η κατάκτηση της διαπροσωπικής ευφυΐας γίνεται σταδιακά καθώς μεγαλώνουμε.
διαπροσωπική ευφυϊα >
μουσική ευφυΐα
Η μουσική ευφυΐα είναι η ικανότητα να αντιλαμβανό-
μαστε τις ιδιαίτερες ποιότητες της μουσικής, όπως το
ρυθμό, το μουσικό τόνο και το ύψος του, το μέτρο, τη μελω-
δία και το ηχόχρωμα (χροιά).
Ένα παιδί μπορεί να αποδίδει τη μουσική είτε με μουσικά όρ-
γανα είτε με τη φωνή ή το σώμα, ή ακόμα συνθέτοντας νέα
μουσικά ακούσματα. Με αυτούς τους τρόπους, ο άνθρωπος με ανεπτυγμένη μουσική ευφυΐα βρίσκει στη μουσική χώρο συναισθηματικής έκφρασης, δημιουργίας, επικοινωνίας
και κατανόησης του κόσμου, διότι πάνω από όλα αγαπά
τη μουσική και πραγματικά την απολαμβάνει.
δες παιχνίδια που ενισχύουν τηνμαστε τις ιδιαίτερες ποιότητες της μουσικής, όπως το
ρυθμό, το μουσικό τόνο και το ύψος του, το μέτρο, τη μελω-
δία και το ηχόχρωμα (χροιά).
Ένα παιδί μπορεί να αποδίδει τη μουσική είτε με μουσικά όρ-
γανα είτε με τη φωνή ή το σώμα, ή ακόμα συνθέτοντας νέα
μουσικά ακούσματα. Με αυτούς τους τρόπους, ο άνθρωπος με ανεπτυγμένη μουσική ευφυΐα βρίσκει στη μουσική χώρο συναισθηματικής έκφρασης, δημιουργίας, επικοινωνίας
και κατανόησης του κόσμου, διότι πάνω από όλα αγαπά
τη μουσική και πραγματικά την απολαμβάνει.
μουσική ευφυϊα >
χωρική/οπτική ευφυΐα
Η χωρική/οπτική ευφυΐα μας επιτρέπει να δημιουρ-
γούμε νοερές εικόνες. Αυτό συνεπάγεται την ακριβή
αντίληψη του περιβάλλοντος χώρου. Καθοριστικό στοιχεί-
ο της χωρικής ευφυΐας είναι η δυνατότητα αντίληψης σχη-
μάτων και αντικειμένων. Βέβαια η χωρική και οπτική ευ-
φυΐα διαφέρουν, καθώς ένα παιδί μπορεί να επεξεργάζεται ει-
κόνες με ευκολία, ωστόσο να μην εμφανίζει την ίδια ευκολία στην αντίληψη του χώρου.
Η ευφυΐα αυτή εκδηλώνεται με την υψηλή ικανότητα προ-
σανατολισμού σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους. Τα άτομα μπορούν να αναγνωρίσουν στοιχεία σχημάτων, όπως
η συμμετρία, σε άλλα σχήματα ή να διαβάσουν με ευκολία χάρτες. Αυτός ο τύπος ευφυίας απαντάται συχνά σε εικαστικούς καλλιτέχνες ή αρχιτέκτονες.
δες παιχνίδια που ενισχύουν τηνγούμε νοερές εικόνες. Αυτό συνεπάγεται την ακριβή
αντίληψη του περιβάλλοντος χώρου. Καθοριστικό στοιχεί-
ο της χωρικής ευφυΐας είναι η δυνατότητα αντίληψης σχη-
μάτων και αντικειμένων. Βέβαια η χωρική και οπτική ευ-
φυΐα διαφέρουν, καθώς ένα παιδί μπορεί να επεξεργάζεται ει-
κόνες με ευκολία, ωστόσο να μην εμφανίζει την ίδια ευκολία στην αντίληψη του χώρου.
Η ευφυΐα αυτή εκδηλώνεται με την υψηλή ικανότητα προ-
σανατολισμού σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους. Τα άτομα μπορούν να αναγνωρίσουν στοιχεία σχημάτων, όπως
η συμμετρία, σε άλλα σχήματα ή να διαβάσουν με ευκολία χάρτες. Αυτός ο τύπος ευφυίας απαντάται συχνά σε εικαστικούς καλλιτέχνες ή αρχιτέκτονες.
χωρική/οπτική ευφυϊα >
μαθηματική/λογική
ευφυΐα
ευφυΐα
Η ικανότητα χειρισμού των αριθμών, ανάπτυξης λογι-
κών επιχειρημάτων και η αντίληψη λογικών σχέσεων α-
νάμεσα σε αντικείμενα ή σύμβολα. Βασίζεται στην αφαιρετι-
κή ικανότητα, στην ικανότητα επαγωγικής και απαγωγικής λο-
γικής, στη δόμηση σχέσεων αιτιολόγησης και την κατανόηση γραφημάτων, στην εκτέλεση σύνθετων μαθηματικών υπολογι-
σμών και στην έμφαση στους κανόνες.
Χαρακτηριστικά παιδιών με αυτό το είδος ευφυΐας πιο ανα-
πτυγμένο είναι η αγάπη για τους αριθμούς, η τάση κατάτα-
ξης αντικειμένων σε κατηγορίες, η επίλυση αφηρημένων προβλημάτων, η αναζήτηση λογικών εξηγήσεων, η αξιολό-
γηση και επεξεργασία υποθέσεων, η ικανότητα νοερής επί-
λυσης προβλημάτων, η επιστημονική σκέψη καθώς και
η εκτέλεση σύνθετων υπολογισμών.
δες παιχνίδια που ενισχύουν τηνκών επιχειρημάτων και η αντίληψη λογικών σχέσεων α-
νάμεσα σε αντικείμενα ή σύμβολα. Βασίζεται στην αφαιρετι-
κή ικανότητα, στην ικανότητα επαγωγικής και απαγωγικής λο-
γικής, στη δόμηση σχέσεων αιτιολόγησης και την κατανόηση γραφημάτων, στην εκτέλεση σύνθετων μαθηματικών υπολογι-
σμών και στην έμφαση στους κανόνες.
Χαρακτηριστικά παιδιών με αυτό το είδος ευφυΐας πιο ανα-
πτυγμένο είναι η αγάπη για τους αριθμούς, η τάση κατάτα-
ξης αντικειμένων σε κατηγορίες, η επίλυση αφηρημένων προβλημάτων, η αναζήτηση λογικών εξηγήσεων, η αξιολό-
γηση και επεξεργασία υποθέσεων, η ικανότητα νοερής επί-
λυσης προβλημάτων, η επιστημονική σκέψη καθώς και
η εκτέλεση σύνθετων υπολογισμών.
μαθηματική/λογική ευφυϊα >
λεκτική/γλωσσική
ευφυΐα
ευφυΐα
Η γλωσσική ευφυΐα είναι η ικανότητα να αναλύουμε
πληροφορίες και να εκφραζόμαστε λεκτικά. Επίσης, σχετίζεται με την ικανότητα χρήσης των λέξεων και της γλώσ-
σας και την κατανόηση οδηγιών και εννοιολογικών εννοιών. Παιδιά με ανεπτυγμένη αυτή την ευφυΐα έχουν συνήθως άνε-
ση στην ανάγνωση, στον γραπτό λόγο, στην αφήγηση ιστο-
ριών και στην απομνημόνευση λέξεων και ημερομηνιών.
Αξίζει να αναφέρουμε, ότι τα παιδιά που έχουν αναπτυγμένη αυτή την ευφυΐα, μαθαίνουν καλύτερα και πιο αποτελεσματι-
κά μέσα από την ανάγνωση, τη τήρηση σημειώσεων και τη συζήτηση παρά με τη σωματική δραστηριότητα ή τη σωματική μνήμη.
δες παιχνίδια που ενισχύουν τηνπληροφορίες και να εκφραζόμαστε λεκτικά. Επίσης, σχετίζεται με την ικανότητα χρήσης των λέξεων και της γλώσ-
σας και την κατανόηση οδηγιών και εννοιολογικών εννοιών. Παιδιά με ανεπτυγμένη αυτή την ευφυΐα έχουν συνήθως άνε-
ση στην ανάγνωση, στον γραπτό λόγο, στην αφήγηση ιστο-
ριών και στην απομνημόνευση λέξεων και ημερομηνιών.
Αξίζει να αναφέρουμε, ότι τα παιδιά που έχουν αναπτυγμένη αυτή την ευφυΐα, μαθαίνουν καλύτερα και πιο αποτελεσματι-
κά μέσα από την ανάγνωση, τη τήρηση σημειώσεων και τη συζήτηση παρά με τη σωματική δραστηριότητα ή τη σωματική μνήμη.
λεκτική/γλωσσική ευφυϊα >
ενδοπροσωπική ευφυΐα
Είναι η ικανότητα του ατόμου για αυτογνωσία, αναγνώ-
ριση και κατανόηση του εσωτερικού του κόσμου και η έκφραση αυτής της γνώσης στη συμπεριφορά.
Χαρακτηριστικά της ενδοπροσωπικής ευφυΐας είναι η αποτε-
λεσματική έκφραση των προσωπικών επιθυμιών και συναι-
σθημάτων, η ικανότητα συνειδητού ελέγχου της συμπεριφο-
ράς, η ικανότητα ενδοσκόπησης και προσωπικών αναζητή-
σεων και το χιούμορ.
Επειδή η ενδοπροσωπική ευφυΐα είναι από την φύση της ιδιωτική, για την αναγνώρισή της χρειάζονται στοιχεία από τις εκφραστικές ευφυΐες, δηλ. τη γλωσσική, τη μουσική και την κιναισθητική ευφυΐα.
δες παιχνίδια που ενισχύουν τηνριση και κατανόηση του εσωτερικού του κόσμου και η έκφραση αυτής της γνώσης στη συμπεριφορά.
Χαρακτηριστικά της ενδοπροσωπικής ευφυΐας είναι η αποτε-
λεσματική έκφραση των προσωπικών επιθυμιών και συναι-
σθημάτων, η ικανότητα συνειδητού ελέγχου της συμπεριφο-
ράς, η ικανότητα ενδοσκόπησης και προσωπικών αναζητή-
σεων και το χιούμορ.
Επειδή η ενδοπροσωπική ευφυΐα είναι από την φύση της ιδιωτική, για την αναγνώρισή της χρειάζονται στοιχεία από τις εκφραστικές ευφυΐες, δηλ. τη γλωσσική, τη μουσική και την κιναισθητική ευφυΐα.
ενδοπροσωπική ευφυϊα >
σωματική ευφυΐα
Η σωματική – κιναισθητική ευφυΐα είναι η ικανότητα
να χρησιμοποιεί κάποιος το ίδιο του το σώμα με σκο-
πό να δημιουργήσει κάτι ή να επιλύσει προβλήματα. Επί-
σης, είναι η ικανότητα κάποιου να χρησιμοποιεί εξαιρετικά
και συνδυασμένα τις κινητικές του δεξιότητες σε οποιαδή-
ποτε φυσική δραστηριότητα.
Αξίζει να αναφέρουμε, ότι τα παιδιά με πιο ανεπτυγμένη/ εξα-
σκημένη αυτήν την ευφυΐα, μαθαίνουν καλύτερα και πιο απο-
τελεσματικά μέσα από τη σωματική δραστηριότητα παρά με την ανάγνωση ή την ακρόαση και χρησιμοποιούν τη σωμα-
τική μνήμη, δηλαδή θυμούνται πράγματα μέσω του σώμα-
τός τους παρά μέσω λέξεων (λεκτική μνήμη) ή εικόνων
(οπτική μνήμη).
δες παιχνίδια που ενισχύουν τηννα χρησιμοποιεί κάποιος το ίδιο του το σώμα με σκο-
πό να δημιουργήσει κάτι ή να επιλύσει προβλήματα. Επί-
σης, είναι η ικανότητα κάποιου να χρησιμοποιεί εξαιρετικά
και συνδυασμένα τις κινητικές του δεξιότητες σε οποιαδή-
ποτε φυσική δραστηριότητα.
Αξίζει να αναφέρουμε, ότι τα παιδιά με πιο ανεπτυγμένη/ εξα-
σκημένη αυτήν την ευφυΐα, μαθαίνουν καλύτερα και πιο απο-
τελεσματικά μέσα από τη σωματική δραστηριότητα παρά με την ανάγνωση ή την ακρόαση και χρησιμοποιούν τη σωμα-
τική μνήμη, δηλαδή θυμούνται πράγματα μέσω του σώμα-
τός τους παρά μέσω λέξεων (λεκτική μνήμη) ή εικόνων
(οπτική μνήμη).
σωματική ευφυϊα >
Στα καταστήματα Public και στο Public.gr, μπορείτε να βρειτε ειδικές σημάνσεις σχετικά με τους τύπους ευφυΐας που αναδεικνύει το κάθε παιχνίδι. Τα περισσότερα παιχνίδια καλούν τα παιδιά να εμπλακούν σε ένα σύνολο ενεργειών και έτσι προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες να καλλιεργήσει το παιδί δεξιότητες πολλαπλών ευφυϊών την ίδια στιγμή.